DZIAŁANIA ADAPTACYJNE W PRZEDSZKOLU
DZIAŁANIA ADAPTACYJNE W PRZEDSZKOLU
Nasze przedszkole prowadzi (w ramach programu adaptacyjnego) szereg działań, którym przyświecają następujące założenia:
Ułatwienie dzieciom wejścia w nowe środowisko przedszkolne.
Skrócenie okresu adaptacji dzieci (głównie 3 – letnich) do warunków przedszkolnych.
Stwarzanie warunków umożliwiających obecność rodziców podczas pobytu dziecka w przedszkolu.
Nawiązywanie bliższych relacji między dziećmi, nauczycielami i rodzicami.
Uświadamianie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka.
Ścisła współpraca z rodzicami.
W ramach adaptacji nauczyciele naszego przedszkola stawiają sobie określone zadania:
Prowadzenie na terenie grupy przedszkolnej działań zapewniających dziecku poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji i integracji z personelem i rówieśnikami.
Organizowanie dni otwartych w przedszkolu.
Organizowanie spotkań adaptacyjnych i integracyjnych dla rodziców i dzieci.
Zapoznawanie dzieci i rodziców z budynkiem przedszkola.
Przeprowadzanie wśród rodziców ankiet, dotyczących ich oczekiwań wobec placówki.
Prowadzenie obserwacji dzieci i systematyczne przekazywanie informacji o dzieciach rodzicom.
Uświadamianie rodzicom praw dziecka na podstawie Konwencji Praw Dziecka i Statutu Przedszkola.
Akceptacja niepożądanych zachowań dziecka w nowym środowisku, jako naturalnej reakcji na nową sytuację.
Regulowanie czasu pobytu dziecka w przedszkolu w zależności od potrzeb dziecka, w porozumieniu z rodzicami.
Umożliwianie pobytu rodziców na terenie przedszkola tak długo, jak potrzebuje tego dziecko.
Zachęcanie rodziców do udziału w zabawach i zajęciach oraz szeroko rozumianym życiu przedszkola.
Przygotowywanie dla rodziców pogadanek lub materiałów doradczo-wspierających dotyczących adaptacji.