Koncepcja i metody pracy
Przedmiotem działalności Przedszkola Miejskiego nr 125 w Łodzi jest działalność wychowawcza, opiekuńcza i edukacyjna w zakresie wychowania przedszkolnego. Wychowaniem przedszkolnym objęte są dzieci w wieku 3 lat do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane do odbycia obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego, zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
Szczegółowe cele i zadania określa Statut Przedszkola Miejskiego nr 125.
Zadania przedszkola:
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 125 W ŁODZI
Nasza misja
Tworzymy atmosferę wzajemnego szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
Stymulujemy wszechstronny harmonijny i indywidualny rozwój każdego dziecka, na miarę jego możliwości.
Stwarzamy warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej i zabawowej dzieci
Kształtujemy w dzieciach otwartą, twórczą i aktywną postawę wobec świata
Pomagamy odkrywać siebie i zauważać niepowtarzalność oraz odrębność drugiego człowieka.
Uświadamiamy dzieciom ich wartość oraz prawa, bezwzględnie ich przestrzegając.
Kształtujemy umiejętności społeczne dzieci, ucząc je nawiązywania pozytywnych relacji, współżycia, współdziałania i rozwiązywania konfliktów.
Uwrażliwiamy naszych wychowanków na potrzeby innych poprzez udział w planowych i spontanicznych akcjach charytatywnych.
Prowadzimy działania zapobiegające trudnościom adaptacyjnym przyszłych przedszkolaków.
Wspieramy działania twórcze w różnych dziedzinach aktywności, stymulując ekspresję i wyobraźnię dzieci.
Dążymy do osiągnięcia przez dzieci pełnej gotowości szkolnej, tak aby odnosiły sukcesy w roli ucznia
Oferujemy szeroką gamę różnorodnych zajęć dodatkowych umożliwiając dziecku rozwijanie własnych zdolności i zainteresowań.
Organizujemy pomoc psychologiczno – pedagogiczną, logopedyczną oraz z zakresu korekcji postawy dla dzieci wymagających wsparcia,we współpracy z instytucjami na rzecz edukacji i rozwoju.
Ściśle współpracujemy z rodzicami, którzy aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
Wspieramy rodzinę w działaniach wychowawczo-opiekuńczych,uwzględniając jej potrzeby i oczekiwania.
Współpracujemy z licznymi lokalnymi ośrodkami i instytucjami działającymi na rzecz edukacji i rozwoju, które wspierają nas w naszych wysiłkach.
Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia do promowania zdrowego stylu życia, opartego na aktywności fizycznej i harmonii z przyrodą.
Nasza wizja
Przedszkole gwarantuje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i równowagi emocjonalnej. Panuje w nim atmosfera otwartości szacunku i wzajemnego zaufania. Wszystkie dzieci są równie ważne, traktowane podmiotowo i indywidualnie.
Przedszkole wspomaga wszechstronny, harmonijny i indywidualny rozwój każdego dziecka, uwzględniając jego możliwości, potrzeby i zainteresowania, w oparciu o rzetelną obserwację i diagnozę osiągnięć.
Przedszkole proponuje szeroką gamę atrakcyjnych i nowoczesnych form i metod pracy oraz bogatą ofertę zajęć dodatkowych
Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom. Otacza szczególną opieką dzieci wymagające wsparcia i dzieci wyjątkowo uzdolnione.
Przedszkole zapewnia wysoki poziom przygotowania dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych. Absolwenci placówki chętnie się uczą i odnoszą sukcesy na tym polu.
Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna pracuje z pasją, aktywnie i twórczo realizuje swoje zadania, poszukuje innowacyjnych rozwiązań i ciągle podnosi swoje kwalifikacje.
Wszyscy pracownicy przedszkola współpracują ze sobą. Wspólnie tworzą przyjazną atmosferę pracy i odczuwają satysfakcję z realizacji podejmowanych zadań.
Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny. Inwestuje w doskonalenie zawodowe nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz w bazę lokalową.
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców w życie przedszkola. Działania nauczycieli i rodziców są spójne i skoordynowane.
Przedszkole ma bardzo dobrą opinię w środowisku lokalnym. Uwzględnia jego potrzeby. Ma w nim wielu sojuszników, którzy wspierają działania placówki.
Przedszkole jest bogato wyposażone w sprzęt do zabaw oraz w środki dydaktyczne. Posiada bezpieczny, zielony ogród z kolorowym sprzętem zachęcającym do aktywności ruchowej dzieci. Baza lokalowa i dydaktyczna placówki jest sukcesywnie modernizowana i wzbogacana.
Absolwenci przedszkola to osoby świadome własnej wartości, komunikatywne, aktywne, kreatywne i otwarte na nowe wyzwania. Dbają o swój rozwój intelektualny i fizyczny. Dostrzegają piękno przyrody i czują się odpowiedzialne za jej kondycję.
Nasza wizja przedszkolaka:
świadomy własnej wartości
aktywny i ciekawy świata
radosny i chętny do nawiązywania spontanicznych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi pracownikami przedszkola
samodzielny i zaradny
odważny i kreatywny
uczciwy i prawdomówny
odpowiedzialny i obowiązkowy
kulturalny i tolerancyjny
asertywny i świadomy własnych praw
rozsądny i świadomy zagrożeń
pomocny i wrażliwy na potrzeby innych
Nasza wizja absolwenta
posiada pozytywny obraz samego siebie
jest samodzielny i odporny na stres
odróżnia dobro od zła
jest aktywny, dociekliwy, kreatywny i twórczy
dąży do rozwiązywania problemów
zna swoje prawa i respektuje prawa innych ludzi
jest komunikatywny, nie boi się wyrażać własnych opinii
potrafi współpracować w grupie
dba o własne zdrowie i higienę
przestrzega zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych
zna swoje mocne strony i potrafi je umiejętnie wykorzystać
dostrzega potrzeby własne i innych ludzi
dobrze funkcjonuje w środowisku szkolnym
W trosce o wszechstronny rozwój osobowości dzieci, nauczyciele naszego przedszkola wykorzystują zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne metody pracy, m. in.:
* metodę kodowania z wykorzystaniem maty edukacyjnej i tablicy multimedialnej
* metodę Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
* metodę aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss
* metodę ekspresji ruchowej Carla Orffa
* kinezjologiczny system kształcenia i terapii Edukacja przez Ruch
* metodę ruchowej ekspresji twórczej R. Labana
* metodę ruchu rozwijającego W. Sherborne
* elementy kinezjologii edukacyjnej
* metodę Pedagogikę Zabawy
* techniki twórczego myślenia
* metodę Projektów