Logopedia
Nauczyciel Pani mgr Alicja Świątczak
Zajęcia odbywają się poniedziałek 830-1500, wtorek 830-1500, środa 830-1430
GODZINY KONSULTACJI DLA RODZICÓW PONIEDZIAŁEK, WTOREK 800 – 830
KONSULTACJE INDYWIDUALNE Z RODZICAMI ODBYWAJĄ SIĘ PO WCZEŚNIEJSZYM UMÓWIENIU SIĘ
adres e-mail nauczyciela a.swiatczak@pm125.elodz.edu.pl
Głównym celem zajęć z terapii logopedycznej jest skorygowanie nieprawidłowo realizowanych głosek i wywołanie dźwięków prawidłowych, a następnie utrwalanie ich w mowie kontrolowanej i spontanicznej. Istotne jest również wdrażanie dzieci do autokontroli słuchowej i wymawianiowej oraz rozwijanie twórczości słownej. Zajęcia prowadzone są zgodnie z harmonogramem ustalonym przez prowadzącą. Podstawą zakwalifikowania dziecka na zajęcia jest pogłębiona diagnoza logopedyczna sprawdzająca wymowę dzieci, rozumienie mowy, budowę i sprawność narządów artykulacyjnych, sprawność komunikacyjna, umiejętność tworzenie narracji, słuch fonemowy, fonację, tempo mowy i ewentualne parafunkcje. Na zajęciach dzieci: usprawniają narządy artykulacji (język, wargi, żuchwę, podniebienie miękkie), słuch fonemowy oraz prawidłowy tor oddechowy; wykonują ćwiczenia w wywoływaniu prawidłowo brzmiących głosek, ćwiczenia w wywoływaniu zaburzonych głosek; ćwiczenia oddechowo-głosowe, ortofoniczne, słuchowe i logorytmiczne.
Na logopedzie spoczywają zwłaszcza takie zadania, jak:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci.
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców
i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń. - Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.