Praca zdalna
Drodzy rodzice i kochane dzieci, rozpoczynamy tydzień nauki zdalnej, prosimy o wykonanie poniższych zadań, i o przesłanie zdjęć z ich realizacji.
1. Rozpocznijmy zajęcia od rozgrzewki:
1. „Tańce na balu” – Dziecko swobodnie porusza się po pokoju. W pewnym momencie rodzic wypowiada nazwę cyfry, na to hasło dziecko układa ilość klocków (guzików lub innych przedmiotów dostępnych w domu) których liczba odpowiada cyfrze wypowiedzianej przez rodzica.
2. „Konfetti” – dziecko stoi na palcach, podnosi ręce do góry i potrząsa nimi – wykonuje drobne ruchy palcami i dłońmi. Następnie opuszcza ramiona i powoli przechodzi do przysiadu podpartego.
3. „Do przodu-do tyłu” – dziecko stoi zwrócone w tym samym kierunku co rodzic, który wypowiada wskazówki określające liczbę kroków, które należy przejść np. 2 kroki do tyłu, 3 kroki do przodu. Aby uatrakcyjnić zabawę, N. może zaproponować, by wykonywać kroki w specjalny sposób np. na ugiętych nogach, z kolanami zwróconymi do siebie itp.
4. „Oddychamy” – dziecko stoi, stopy rozstawia na szerokość bioder. Na hasło rodzica „wdech” – rozkłada ramiona na boki i powoli łączy je nad głową. Po połączeniu rąk, wypuszcza powoli powietrze. Wykonuje kilka powtórzeń.
„N jak narty” – prezentacja litery w wyrazie, rodzic prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: narty, jednocześnie wskazując pola na planszy. Dziecko liczy sylaby w wyrazie. Następnie rodzic wskazuje na obrazku model głoskowy wyrazu oraz prowadzi zabawę z analizą głoskową, tak samo jak w przypadku analizy sylabowej. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się modelem widocznym na obrazku. Rodzic zwraca uwagę dziecka na kierunek pisania litery N n oraz na jej miejsce w liniaturze.
Dziecko obserwuje na karcie pracy sposób pisania liter N i n. Rodzic prosi dziecko, by opowiedziało, jak zbudowane są te litery – jaki mają kształt, z jakich figur się składają, w którym miejscu się łączą, czy odrywamy rękę podczas ich pisania. (załącznik 1)
3. „Poznajemy liczbę dziesięć” – rodzic prezentuje dziecku obrazek z liczbą 10 i prosi o podanie skojarzeń, jakie im się nasuwają w związku z kształtem tej liczby. Zwraca uwagę na to, by dziecko zauważyło i powiedziało, że liczba 10 składa się z dwóch cyfr, które już znają – 1 i 0. Pokazuje, w jaki sposób należy pisać te cyfry. Prosi dziecko, by zapamiętało kierunek pisania, sposób kreślenia, miejsce oderwania ręki od kartki. Dziecko próbuje pisać liczbę 10 w powietrzu, na dywanie, na plecach mamy lub taty, na tacy na mące lub kaszy manny.
4. „Ukryte słowa” – zabawa językowa. Rodzic pokazuje kolejno wyrazy: baletnica, baletki, balon, balony, balonik, balet (jeżeli mają państwo literki w domu proszę aby dzieci ułożyły wyrazy wg wzoru), zadaniem dzieci jest odczytanie ich i znalezienie w nich ukrytego wyrazu bal. Rodzic zakrywa niektóre wyrazy i prosi o określanie głoski na początku i końcu tych słów. Dziecko może przeliczyć głoski w tych słowach.
5. „Karnawał na świecie” – Dziecko wskazują ilustracje prezentującą strój karnawałowy w Brazylii oraz karnawał w Wenecji, uzasadniają swój wybór. Wskazują różnice w strojach karnawałowych z Brazylii i Wenecji.
6. „Maska karnawałowa” – praca plastyczna.
Odrysowanie maski od szablonu (załącznik 5).
Wycięcie miejsca na oczy. Ozdobienie maski w dowolny sposób koronką, tkaninami, cekinami i
piórami. Zrobienie dziurek po obu stronach. Przewleczenie tasiemki przez te dziurki.
7. „Jak nadmuchać balon za pomocą octu i sody?” - Żeby robić eksperymenty dla dzieci, nie trzeba mieć profesjonalnego sprzętu czy odczynników. Najczęściej wystarczy to, co akurat jest w domu. Drodzy rodzice zobaczcie, jak wykonać z dziećmi doświadczenie, w którym balon nadmucha się „samoistnie” – za pomocą octu i sody.
Nadmuchiwanie balonu za pomocą octu i sody to świetny pomysł na zabawę karnawałową. Eksperyment jest prosty i bezpieczny, nie wymaga skomplikowanych działań. Dla naszych Pszczółek będzie to przypomnienie i zapewne jak to mają w zwyczaju mówić "bułka z masłem" Aby wykonać to doświadczenie dla dzieci potrzebujesz:
· balonika,
· butelki,
· octu,
· sody oczyszczonej.
Przyda się również łyżeczka i opcjonalnie lejek.
Możesz wykorzystać również barwniki spożywcze. Wówczas eksperyment będzie dla dzieci jeszcze bardziej atrakcyjny.
Eksperyment krok po kroku:
· Przygotujcie butelkę, najlepiej o pojemności do 500 ml. Może być szklana lub plastikowa. Do butelki nalej ocet. Tutaj może przydać się lejek – zwłaszcza jeśli butelka ma dosyć wąski wlew.
· Weź balonik i nasyp do niego trochę sody oczyszczonej (1 – 2 łyżeczki).
· Balon z sodą ostrożnie nałóż na szyjkę butelki. Uważaj, by nie wysypała się z niego soda.
· Upewnij się, że balon jest dobrze zamocowany.
· Jednym zdecydowanym ruchem unieś balon, wsypując sodę do butelki z octem.
W wyniku reakcji powstaje dwutlenek węgla, czyli taki sam gaz, jaki wydychamy. To właśnie on napompuje balon. Przygotowanie tego doświadczenia dla dzieci trwa zaledwie kilka minut. Możecie poeksperymentować z ilością octu i sody. Pamiętaj jednak, żeby zachować ostrożność – jeżeli reakcja przebiegnie zbyt gwałtownie, balonik może się wyczepić. Jeśli wsypiesz do butelki z octem barwnik spożywczy, bulgoczący ocet z sodą będzie kolorowy, a doświadczenie stanie się dla dzieci jeszcze bardziej widowiskowe.
8. Propozycje kart pracy:
· Utrwalenie litery N, n:
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/n-nauka-literek.pdf
https://wordwall.net/pl-pl/community/dzielenie-wyraz%C3%B3w-na-sylaby-i-g%C5%82oski
· Utrwalenie liczby 10:
https://kolorowanki.net.pl/cyferki-do-druku/cyfra-dziesiec/
http://bystredziecko.pl/nauka-pisania-cyferek-dla-dzieci-od-0-do-10/
· Liczebniki porządkowe:
https://drive.google.com/file/d/13z472ds8_6wX7mcJFF1HTI3StLH_7gE3/view
· Różne karty pracy dla przedszkolaków:
https://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/przedszkole/index.html
9. Relaksacja: „W krainie relaksacji”
Udanej zabawy i do zobaczenia