"Dbamy o naszą planetę"
Dbamy o naszą planetę - propozycje zabaw i ćwiczeń
Co to jest przyroda? – wyjaśnienie określenia przyroda na podstawie wysłuchanego wiersza D. Gellnerowej. Tekst w załączniku nr. 1 [.png, 423.02 kB] [.png, 423.02 kB]
Obietnica – słuchanie wiersza I. Salach. Rozmowa na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka. Tekst i obrazki w załączniku nr. 2 [.png, 357.38 kB]
Rodzic czytając wiersz, pokazuje obrazki miejsc zanieczyszczonych, np.: lasu, rzeki lub miejsc zniszczonych przez pożar. Omawia z dziećmi, jak należy zachowywać się w lesie, pyta:
- Czy w lesie możemy śmiecić?
- Dlaczego nie możemy śmiecić?
Zastanów się jakie zachowania są przyjazne środowisku a które nie wykonaj karty pracy Karta pracy 1.a [.png, 405.80 kB] , Karta pracy 1b [.png, 56.16 kB]
"Kodeks małego ekologa" Rodzic razem z dzieckiem tworzy kodeks małego ekologa. Potrzebna będzie gazeta, klej lub kredki. Na dużym kartonie układa obrazek lasu lub rysuje z dzieckiem i pyta: Czy każde dziecko obiecuje, że przyrodę uszanuje? Następnie kładzie na kartce obrazek rzeki oraz zwierząt i pyta: Czy obiecujecie nie straszyć zwierząt i nie zanieczyszczać rzek? Dziecko przykleja obrazki do kartonu oraz odbijają swoje dłonie pomalowane farbami na plakacie.
„Śmieci wrzucamy do kosza” – zabawa z elementem celowania.
Zadaniem dziecka jest celowanie do kosza kulkami z gazet. Możemy włączyć element rywalizacji z rodzicami.
Co to jest ekologia – słuchanie piosenki (Załącznik nr. 3)
Zadajemy pytania: Co to jest ekologia? Czy możemy niszczyć środowisko? Co to znaczy dbać o środowisko?
Recykling- wykonanie karty pracy nr 3a [.png, 88.68 kB], rozmowa z dzieckiem co oznacza ten znak jak rozumie słowo "recykling" w jaki sposób możemy wykorzystać śmieci Karta pracy 3b [.png, 334.08 kB]
Co do jakiego kosza - karta pracy 4a [.png, 359.02 kB] , karta pracy 4b [.png, 334.46 kB]
„Ekoprojekt" – praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych. Dzieci wykonują projekt np. ekoludka, lub pojazdu z różnych dostępnych materiałów wtórnych, np.: rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowych gazet, pudełek po produktach spożywczych, włóczki, nakrętek plastikowych.
Zabawy matematyczne i grafomotoryczne.
Połącz w pary takie same kształty, wskazując palcem lub na wydrukowanej karcie (Załącznik nr. 5) [.png, 292.76 kB]
Labirynt- sprawdź, czy wszyscy wyrzucą śmieci do kosza? (Załącznik nr. 6) [.png, 83.99 kB] [.png, 83.99 kB]
Labirynt- wyrzuć śmieci do odpowiedniego pojemnika. Jaki kolor ma pojemnik na plastik, na papier i na metal? (Załącznik nr. 7) [.png, 170.23 kB]
Pokoloruj pojemniki i posegreguj śmieci. (Załącznik nr. 8)
Z jak Ziemia- zapoznanie literą Z,z,
- Wyszukiwanie elementów rozpoczynających się głoska z Karta pracy 2a [.png, 278.39 kB]
- Odczytywanie sylab łączenie z odpowiednim obrazkiem Karta pracy 2b [.png, 314.44 kB]
Proponuje w wolnym czasie grać w z dziećmi w różne gry planszowe rozwijające logiczne myślenie, kreatywność, skojarzenia i zręczność. Jest to jedna z łatwiejszych i oczywistych form spędzania czasu, gdzie przez zabawę dziecko uczy się bardzo dużo.
Zabawy logopedyczne- rozwijające aparat artykulacyjny
Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne - wierszyk: „Gimnastyka”. Rodzic mówi wierszyk a dziecko wykonuje ruchy języka opisane w wierszu. ( Załącznik nr. 9)
Gra planszowa „Gimnastyka buzi i języka” (Załącznik nr. 12)
Prosimy o przesłanie na naszego maila prac.
Życzymy miłej zabawy
Buziaki dla wszystkich naszych przedszkolaków od PAŃ