Praca w domu – tydzień 6 „Woda – nasz skarb”
Praca w domu – tydzień 6 „Woda – nasz skarb”
Serdecznie zapraszamy do kolejnych zabaw w domu. Oj, będzie mokro.
MOKRA ZAGADKA
Posłuchajcie wiersza „Mokra zagadka” G. Dobieckiego. Czy wiecie o czym opowiada?
Krople kapiące z kranu,
Głębiny oceanów,
Potoki, strugi, rzeki,
i łezka spod powieki,
i mżawka, i ulewa,
szron na zmarzniętych drzewach
kra co spływając chudnie,
chłód, co wypełnia studnie,
powódź, co wszystko łyka,
i para znad czajnika
bałwany - pasibrzuchy,
lód na kałużach kruchy,
mgła skoro świt rozlana,
grzywacze [fale, piana]
lawina w Himalajach,
i grad jak kurze jaja,
sopel na wąsach dziadka
i zupa bardzo rzadka,
i rosa na jagodach,
cóż to takiego?
- to …
JAKA JEST WODA? – ZABAWY BADAWCZE
Woda to magiczna substancja. Zobaczcie filmik „Bajka o magicznej wodzie” (źródło: You Tube). Jeżeli chcecie dowiedzieć się o niej więcej przeprowadźcie z pomocą rodziców kilka doświadczeń:
DOŚWIADCZENIE 1 – „Co pływa, co tonie?”
Do miski z wodą wrzućcie różne przedmioty: ołówek, kamień, monetę, gwóźdź, spinacz biurowy, klucz, korek, plastikowy klocek, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, styropian. Zaobserwujcie co dzieje się z tymi przedmiotami. Ustalcie co pływa, a co tonie. Jak myślicie, od czego to zależy?
(Wyjaśnienie: To czy przedmiot zatonie, czy utrzyma się na wodzie zależy od tego z jakiego materiału jest wykonany. Nie zatoną przedmioty z lekkich surowców (z plastiku, styropianu, drewna). Te z metalu pójdą na dno)
DOŚWIADCZENIE 2 - „Co się rozpuszcza w wodzie?”
Napełnijcie szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucajcie do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, kasza). Mieszajcie wodę i obserwujcie co się dzieje.
(Wyjaśnienie: Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić. Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy, kakao, ryżu, czy piasku. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę.)
DOŚWIADCZENIE 3 - ,, Magiczny ziemniak”
Przygotujcie dwie szklanki z wodą. W jednej rozpuście dość dużą ilość soli. Umieśćcie w nich po plasterku ziemniaka. Obserwujcie co się stanie.
(Wyjaśnienie: W słonej wodzie ziemniak pływa. W wodzie bez soli ziemniak tonie. Ciecze – substancje płynne mają różną gęstość, mimo takiej samej objętości. Woda słona ( morza, oceany) ma większą gęstość niż woda słodka (rzeki, jeziora). W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.
WODNE STWORKI
Namalujcie wodne stworki. Aby to zrobić, na karton kapiemy kilka kropli niebieskiej farby rozrobionej w dużej ilości wody. Następnie rozdmuchujemy krople za pomocą słomki do napojów, tworząc fantazyjne kleksy (stworki). Po wyschnięciu dorysowujemy stworkom flamastrami lub doklejamy różne elementy (oczy, uszy, łapki itp.). Zaproście do zabawy innych członków rodzinki.
DO CZEGO POTRZEBNA JEST WODA?
Przypomnijcie sobie „Piosenkę o zdrowej wodzie” (źródło: You Tube) i zaśpiewajcie ją rodzince. Opowiedzcie, do czego potrzebna jest woda?
KRZYŻÓWKA O WODZIE
Rozwiążcie krzyżówkę, odczytajcie hasło i dobrze je zapamiętajcie. (karta pracy).
OSZCZĘDZAMY WODĘ
Obejrzyjcie filmik „Oszczędzaj wodę!” (źródło: You Tube). Czy wiecie dlaczego nie powinniśmy marnować wody? Jaki sposób na oszczędzanie wody miała Myszka? Czy wiecie, co jeszcze możemy robić, aby oszczędzać wodę? Oto kilka ważnych rad:
· Zakręcaj kran, jeśli chwilowo nie używasz wody, na przykład podczas szczotkowania zębów.
· Zamiast kąpieli w wannie pełnej wody wybierz prysznic.
· Nie wylewaj niepotrzebnie wody, kiedy można jej ponownie użyć, na przykład do podlania kwiatów lub sprzątania.
· Zwracaj uwagę na cieknący kran. Zawsze dokładnie go zakręcaj.
· Nie zaśmiecaj brzegów rzek i jezior.
· Nie wrzucaj śmieci do wody.
· Nie wrzucaj śmieci do toalety – zużyjesz mniej wody.
MOKRE KODOWANIE
Odkodowywanie obrazków to wspaniała zabawa. Obliczcie działania, odczytajcie współrzędne, odkodujcie obrazki. Wesołej zabawy! (karta pracy 1), (karta pracy 2)
SKĄD SIĘ BIERZE WODA W KRANIE?
Obejrzyjcie wspólnie z Rodzicem odcinek Domowego Przedszkola „Skąd się bierze woda w kranie?”. Porozmawiajcie na jego temat. Opowiedzcie, jak to się dzieje, że z kranu płynie czysta woda?
Więcej na ten temat dowiecie się w filmiku: „Z Wisły do Wisły” (źródło: You Tube).
BURZA W SZKLANCE WODY
Pewnie podobała wam się burza, jaką zdobiły domowe przedszkolaki w szklance wody. Zróbcie taką samą. To doskonałe ćwiczenia oddechowe. Potrzebny jest tylko kubeczek i rurka do picia. A czy wiecie jak nazywa się prawdziwa burza na morzu?
ZAKODOWANY RUROCIĄG
Rysowanie rurociągu zgodnie z poleceniami to wspaniała zabawa. Pobawcie się z rodzicami, tak jak przedszkolaki z Domowego Przedszkola lub narysujcie własny rurociąg zgodne z kodem strzałkowym (karta pracy).
DOMOWY FILTR OCZYSZCZANIA WODY
Wiecie już, jak działają filtry w oczyszczalni. Spróbujcie przy pomocy rodzica zrobić podobny filtr w domu.
Potrzebne będą: duża plastikowa butelka przecięta na połowę, wata, gaza opatrunkowa, węgiel drzewny, piasek, żwirek, zaparzona, ostudzona czarna kawa w dzbanku, szklanki.
Dolna część przeciętej plastikowej butelki to podstawa filtra wodnego, wkładamy do niej górną część butelki, ale odwróconą do góry dnem. Następnie do środka utworzonego w ten sposób lejka układamy warstwę gazy, na nią kolejno układamy węgiel drzewny, piasek, watę, żwirek i filtr wodny jest gotowy do działania.
Przelewamy przez filtr wodny kawę do czystej szklanki. Następnie dla porównania wyników - zostawiamy część przefiltrowanej wody w szklance i podejmujemy kolejne próby filtrowania wody z kawy do czystych szklanek za każdym razem zostawiając część przefiltrowanej wody w szklankach. Po wykonaniu dziesiątej próby filtrowania wody z kawy porównujemy jej zabarwienie w każdej ze szklanek.
Wnioski z doświadczenia:
1. Po pierwszej i drugiej próbie oczyszczania wody - woda po kawie ma ciemny kolor, a fusy od kawy osadziły się na filtrze.
2. Po trzeciej i kolejnej próbie oczyszczania wody - woda po kawie ma coraz jaśniejszy kolor.
3. Po dziesiątej próbie oczyszczania wody - woda po kawie jest prawie czysta.
WODA – DOM DLA ZWIERZĄT
Woda to także dom dla wielu zwierząt. Obejrzyjcie wesoły filmik o przygodach wodnych stworzeń „Morskie plotki” (źródło: You Tube) i spróbujcie zapamiętać jak najwięcej nazw tych zwierząt. Wymieńcie je. Jeżeli zapamiętaliście 7 z nich to znaczy, że macie doskonałą pamięć. Ułóżcie kilka zagadek na ich temat i zadajcie je domownikom.
JAKIE TO ZWIERZĘ ?
Obejrzyjcie filmik „Kształty zwierząt morskich” (źródło: You Tube) i zgadujcie jakie zwierzęta morskie usypano z kolorowych piłeczek. Wesołej zabawy!
MORSKIE GŁOSKOWANIE
Spróbujcie narysować na kartce: orkę, meduzę, rekina i kraba. Podzielcie ich nazwy na głoski. Pod obrazkami narysujcie tyle kółek, ile głosek jest w nazwie. Wskażcie samogłoski i spółgłoski. Pokolorujcie kółka w odpowiedni sposób (samogłoski – na czerwono, spółgłoski na niebiesko).
PODWODNY ŚWIAT W NASZYM DOMU
Podwodne życie zwierząt możemy obserwować w swoim domu, w akwarium. Obejrzyjcie czego o hodowaniu rybek w akwarium dowiedział się kot Budzik – program „Budzik – Akwarium”. Porozmawiajcie z rodzicami jak założyć akwarium oraz jak należy opiekować się jego mieszkańcami.
AKWARIUM
Dzieci z programu „Budzik” zrobiły wspaniałe akwarium z kartonowego pudła. Może znajdziecie w domu pudełko, z którego wykonacie własne akwarium. Jeśli takiego nie macie, to nic nie szkodzi. Wykonajcie takie akwarium na kartonie. Namalujcie wodę. Narysujcie i ozdóbcie rybki według własnego pomysłu. Na pewno będą wspaniałe.
ODKODUJ WYRAZY – RYBKI AKWARIOWE
Odkodujcie wyrazy, a dowiecie się jak nazywają się popularne rybki akwariowe. Obejrzyjcie je w Internecie lub w „Atlasie ryb”. (karta pracy)